A nem abortív fogamzásgátlás rendben van?

Egyre több helyen olvasható sajnos az a nézet, hogy komoly indokkal, súlyos esetekben szabad nem abortív fogamzásgátlást használni.

Természetesen ez a vélekedés népszerű, hiszen könnyítés a pár számára. Csakhogy teljesen téves.

Írtam régebben egy cikket arról, miért halálos bűn a fogamzásgátlás. Valamit viszont ezidáig elmulasztottam idézni, ez pedig a Katolikus Egyház Katekizmusa. Azt gondolom, hogy ennél világosabban és komolyabb autoritással bíró forrásból nem is lehetne megcáfolni a fenti téves nézetet.

2370 Az időszakos megtartóztatás, továbbá az élet továbbadása szabályozásának az önmegfigyelésen és a terméketlen periódusok kihasználásán alapuló módszere, megfelel az erkölcsiség objektív kritériumainak. E módszerek tiszteletben tartják a házastársak testét, bátorítják az egymás közötti gyengédséget és elősegítik a hiteles szabadságra való nevelést. Ezzel szemben önmagában rossz "minden olyan cselekedet, mely – akár a házassági aktust megelőzően, akár annak végrehajtása közben, akár természetes következményeinek kibontakozása közben – célként vagy eszközként szándékosan megakadályozza az élet továbbadását". 

"Így a természet szavának, mely a házastársak kölcsönös és teljes odaadását mondja, a fogamzás meggátolása által szembehelyezik az ellentmondás igéjét, tudniillik a teljes odaadás megtagadását. Ebből pedig nem csupán az élet felé nyitott lelkület elutasítása származik, hanem a házastársi szeretet belső igazságának – mely az egész személy ajándékozására irányulna – színlelése is. (...) A fogamzásgátlás és a terméketlen időszakok fölhasználása közti antropológiai és erkölcsi különbségtétel (...) a személynek és a szexualitásnak két olyan fajtáját foglalja magában, melyek kizárják egymást."

2399 A születésszabályozás a felelős atyaság és anyaság része. A házastársak szándékának helyessége nem igazolja erkölcsileg elfogadhatatlan eszközök használatát (például a közvetlen sterilizációt vagy a fogamzásgátlást).

De ha ez nem elég, jöjjön még néhány idézet:

„Az Egyház állandóan tanította, hogy a fogamzásgátlás, azaz a szándékosan terméketlenné tett aktus bűnös cselekedet. Ezt a tanítást definitívnek és változtathatalannak kell tekinteni. A fogamzásgátlás súlyosan ellenkezik a házassági tisztasággal; ellentmond mind az élet továbbadásának (a termékenységnek) mind a házastársak kölcsönös odaadásának (az egyesülésnek); megsebzi igaz szeretetüket és tagadja Isten szuverén hatalmát az emberi élet továbbadása fölött." (A gyóntató atyák Vademecuma, 1997)
„A gyermeket sokan vakmerően a házasság kellemetlen terhének nevezik, melytől a házastársaknak óvakodniuk kellene, de nem a tisztességes önmegtartóztatással, amely mindkét házastárs beleegyezésével a házasságban is megengedett, hanem a természettel való visszaélés által. Vannak, akik ezt a bűnös kedvezményt azért igénylik, mert irtóznak a gyermektől, és érzéki vágyaikat teher nélkül akarják kielégíteni. Vannak, akik azt hajtogatják, hogy nem tudnak önmegtartóztatásban élni, a gyermeket viszont önmaguk vagy a feleségük állapota, vagy a család gazdasági viszonyai miatt nem vállalhatják.

Pedig semmiféle ok, még a legsúlyosabb sem teheti természetessé és tisztességessé azt, ami önmagában természetellenes. A házastársi jog gyakorlása ugyanis természeténél fogva a gyermeknemzésre irányul, tehát a természet ellen vétenek és ocsmány, s benső lényegében tisztességtelen dolgot tesznek, akik annak természetes célját és hatását meghiúsítják." (Casti connubii, 1933)

Olyat is olvastam, miszerint senki se tartja be azt, hogy tilos fogamzásgátlást használni. Tényleg? Mindenki magából indul ki, az igaz, de milyen romlottnak kell lenni ahhoz, hogy elvitassuk másoktól annak a lehetőségét, hogy betartják az Egyház tanítását? És egyébként is, ha senki se tartaná be, akkor is az lenne az igaz tanítás, hogy a fogamzásgátlás tilos, és nem mentene fel a halálos bűn terhe alól, hogy mások bűnével mentegetem magam.

Krisztust – saját szavai szerint – az szereti, aki betartja a parancsait. Ha mi nem fogadjuk el az Egyház minden tanítását, akkor Ő miért fogadna be minket a mennybe? 

Éva is csak egy dolgot nem tartott be, gondoljunk arra. Ő akarta megmondani, mi a rossz és mi a jó, pont, mint azok, akik jobban tudják az Egyháznál, mi a helyzet a fogamzásgátlással. Nem világos, hogy ez a pokol útja?

Higgyük el végre, Isten jót akar nekünk, mikor tiltja a fogamzásgátlást. Elhisszük, hogy Ő jó, és nem véletlen akar minket megóvni bizonyos dolgoktól? Vagy inkább megyünk a magunk feje után – egyenesen a pokolba? Vagy papként oda vezetünk másokat, mert sajnáljuk őket, hogy nehéz nekik?

Isten nem sajnálkozik rajtunk, ha nehézségeink vannak, és nem akar tőlük minden áron megóvni, mint egy majomszeretettel a gyerekét lelkileg tönkretevő szülő vagy lelki atya, hanem gyönyörködik abban, amikor az Ő kegyelmét felhasználva, szeretetből és alázatból áldozatokat tudunk vállalni Érte és másokért.

Bárcsak minél többünkben gyönyörködhetne!

„Zúgolódás és huzavona nélkül tegyetek meg mindent, hogy kifogástalanok és tiszták legyetek, Istennek ártatlan gyermekei a gonosz és romlott nemzedékben, amelyben úgy kell ragyognotok, mint a csillagoknak a mindenségben.” 

(Fil 2,14-15)

Kapcsolódó:
Fogamzásgátlás – halálos bűn?

Népszerű bejegyzések