5 tanács fiatal szülőknek és nagycsaládosoknak

Írta: Taylor Marshall

Itt van öt tipp azoknak a fiatal szülőknek, akik félnek vagy reményüket vesztették azzal kapcsolatban, hogy nagycsaládjuk legyen, minden ezzel járó áldozattal együtt. Íme a jó hír. A nagycsalád hihetetlenül szórakoztató és végtelenül megéri. A feleségemnek, Joynak és nekem hét gyermekünk van. Vess csak egy pillantást ezekre a gézengúzokra:

Hatan a hét Marshall-gyerek közül.
Von Trappék, el az útból!

Mielőtt belevágnék, le szeretném szögezni, hogy a gyermeknevelés elsősorban nem a képességekről szól. Hanem a hozzáállásunkról. Fejben dől el.

Mindenek előtt arról szól, hogy megőrizd a szellemi épségedet. Ha nem alszol eleget és elkezdesz magadban mindazon a lemondáson pörögni, amit meg kell hoznod, depressziós leszel és elveszted az önbizalmadat. Higgy nekem.

Az ötödik baba környékén kezdtem becsavarodni

30 éves voltam, mikor az ötödik gyerekünket vártuk. Ekkor kezdtem el felvázolni Joy lehetséges termékenységi rátáját az Excelben. [Az én férjem is megcsinálta ugyanezt egyszer. Férfiak... :'D – a ford.]

„Lássuk csak... valószínűleg még van húsz évünk, mire Joy elveszti a termékenységét. Oké, szóval eddig 1,4 évente született egy gyerekünk. Egyszer ikreink is lettek. Vagyis jó úton haladunk afelé, hogy összesen 28,6 gyerekünk legyen. Micsoda? 28,6 gyerek?! Ezt a lehetőséget miért nem említette a papunk?”

Miután sikeresen dokumentáltam a sorsomat az MS Excelben, kitöltöttem magamnak egy kis skót whiskyt. Egymagamban ücsörögtem egy sötét szobában, miközben magam előtt láttam az eljövendő életemet a Duggarok katolikus verziójaként. Negatív hozzáállásom mélységes reményvesztettséghez vezetett.

Ahogy a gyermekáldási kristálygömbbe meredtem, felvázoltam a tervet...

Joy és én vásárolni fogunk két ütött-kopott használt kisbuszt, amelyeknek az üléseit eltávolíthatatatlan koszfoltok díszítik majd. Az egyiket én fogom vezetni. A másikat pedig Joy, mégpedig házikészítésű farmerruhát viselve. Minden gyerekünk csont és bőr lesz az éhezéstől. Magamat foszlott sportdzsekiben láttam magam előtt egy otthonoktató közösség részmunkaidős tanítójaként, aki természetesen csak minimálbért keres.

A tágabb családunk rajtunk fog nevetni a hátunk mögött. Nem hívnak majd meg a családi összejövetelekre a rengeteg gyerekünk miatt. De mi se akarunk majd menni sehova, hiszen a gyerekeink eltörnének dolgokat, amiket nekünk kéne kifizetni.

Az otthonunk egy egyszerű kéthálószobás ház lesz – egy háló lesz Joyé, az enyém és néhány kisebb gyerekünké. A többi gyerek a másik szobában lesz majd, hármasával egy ágyban. Lehetséges, hogy 28,6 gyerek egy házban aludjon? Muszáj lesz valahogy megoldanunk.

Depresszióba hajszoltam magamat. Rosszul aludtam. Akkoriban kezdtem el a doktorimon dolgozni. Ebben az időszakban jelent meg az első könyvem, a The Crucified Rabbi (A keresztre feszített rabbi).

5 tipp fiatal szülőknek 

Ilyentájt történt, hogy egy nagyon sikeres és mély benyomást keltő, tízgyerekes katolikus férfiismerősöm meghívott a Starbucksba. Bevezetett a nagycsaládosság titkaiba. Nem a számokról szól. Hanem arról, hogy testben, lélekben és szellemiekben is egészséges legyél. A házasságod is legyen erős és ép.

Úgyhogy jöjjön az 5 tipp. Nyomtasd ki és ne veszítsd el!

1. Végezz elmélkedő imádságot minden nap! Szakadj ki egy kicsit az okostelefonodból és állíts be egy időzítőt 15 percre. Ülj le egy Jézus-kép elé. Ha elkalandoznak a gondolataid (el fognak), akkor se add fel. Csak ülj ott. Tedd ezt meg minden nap huszonegy napon keresztül, míg szokásoddá nem válik. Ennyi nap kell egy szokás kialakításához. Beszélj Jezushoz minden nap. Öntsd ki Neki teljesen a szívedet. Semmit ne tarts magadban! Ő a te Istened, Megváltód, Barátod és Gyógyítód.

2. Aludj! Ha Joy és én veszekedésbe keveredünk, vagy úgy kezdem érezni magam, mint George Bailey szenteste, általában azért szokott lenni, mert nem aludtam eleget. Joy is így van ezzel, de nálam még rosszabb a helyzet ilyenkor. Neked és a családodnak is aludnia kell. Egyszerűen túl sok dologra kell figyelnünk. A nagycsalád egy komoly gépezet. Ébernek és kipihentnek kell lenned.

Tervezd meg a házastársaddal, hogy szundíthatnátok egy kicsit napközben, vagy feküdhetnétek le korábban.

Ha nem alszol eleget, az olyan, mintha be lennél rúgva. Ostobaságokat teszel és mondasz. Pihenj egy kicsit, hogy visszanyerd a józan eszedet.

3. Szemléld a dolgokat pozitívan! Megesett már veled, hogy csak ültél és azon agyaltál, miért is szörnyű az életed? Szoktad magad ahhoz a tüchtig kis kétgyerekes családhoz hasonlítani, akik designer ruhákban járnak, Mercedes Benzzel utaznak, és akiknek minden olyan „könnyű”?

Hadd mondjam el neked, hova fog vezetni ez a fajta gondolkodás. Istengyűlölethez. Így igaz. Ha minden rossz, és kiszúrt veled az élet, mit gondolsz, kit fogsz hibáztatni? Istent.

Szeretnéd, ha annyit aggodalmaskodnál, hogy végül megutálod Istent?

Amikor ideges vagyok, félek vagy ki vagyok akadva, egy játékba fogok, amit Joy édesanyja tanított nekem. Végig kell menni az ábécén és hálátadni Istennek mindegyik betűvel valamiért. „A. Hálát adok apámért és anyámért, akik felneveltek. Á. Hálás vagyok ágyamért, amelyben minden este aludhatok egy jót. B. Hálás vagyok a barátaimért, akik mindig mellettem állnak. C. Hálás vagyok a cukrászdáért, ahol a múltkor olyan finom süteményt ettem. Cs. Hálás vagyok a családomért...” Mire már a zsiráfokert adsz hálát Istennek, remekül fogod érezni magad. A jó dolgokra összpontosítasz és felismered, hogy Istentől erednek.

Ez felüdíti a lelkedet.

A hála a reményvesztettség ellentéte. Az életed csodálatos és érdemes élni. Sokan nem értenek majd velem egyet, de úgy gondolom, hogy minden kereszténynek optimistának kéne lennie. Isten kézben tartja a dolgokat. Végül Ő fog győzedelmeskedni. Ha ez így van, akkor optimistának kell lennünk.

4. Szórakozz! Igen, szórakozz egy kicsit! Kapcsolj be valami zenét és táncolj egy jót a gyerekeiddel! Táncoltál már úgy a gyerekekkel, mintha robotok lennétek? Tviszteltetek már? Mi a helyzet a locsolóval? A bevásárlókocsival? A törppel? A cabbage patch nevű tánccal? Vagy a futkosó emberrel? Miért ne próbálnátok ki?

Kirakósozzatok! Menjetek el kirándulni! Mutasd meg a gyerekeidnek a házat, ahol felnőttél, vagy az iskolát, ahova jartál! Reptessetek sárkányrepülőt! Csináljátok valamit a garázsban! Üssetek össze egy vidám vacsorát és igyatok a „puccos” poharaitokból!

Ha a gyerekek reményvesztettnek és depressziósnak látják a szüleiket, vonzó lesz majd a számukra ez az életmód (depressziós keresztény életmód)? Nem.

Friedrich Nietzsche apja lutheránus lelkész volt. Nietzsche, aki azt mondta, „Isten halott”, azért utasította el a kereszténységet, mert olyannak mutatta be Istent, mint „aki nem táncol”. Hadd áruljam el neked: Isten igenis szokott táncolni!

„Vezessétek elő a hizlalt borjút, és vágjátok le. Együnk és vigadjunk, hisz fiam halott volt és életre kelt, elveszett és megkerült. Erre vigadozni kezdtek. Az idősebbik fiú kint volt a mezőn. Amikor hazatérőben közeledett a házhoz, meghallotta a zeneszót és a táncot.” (Lk 15,23-25)

Nagy kár, hogy Nietzsche vak maradt ezzel az igazsággal szemben. A szentséghez nem kell, hogy sótlanok legyünk. Merd csak megfűszerezni az életet! („Maradjatok sósak, barátaim!”)

Újdonsült kisbabánk készen áll a táncra!

5. Keress mentorokat! Ezekből a kisbabákból egy nap nagyszülők lesznek. Ne feledd, hogy az élet különböző időszakokra tagozódik. Egyes időszakokban csak elvetjük a magot. Másokban learatjuk a termést. Míg van, amikor a földeken semmi sem történik.

Joyra és rám nagyon bátorítólag hat, mikor más nagycsaládosokkal lehetünk együtt, és nálunk idősebbek osztják meg velünk a tanácsaikat, akik már végigcsináltak mindezt. Ha hét gyereked van, nagyon jó, ha egy tizenegygyerekes bárorítást tud adni. Mentoraid segíthetnek abban, hogy beazonosítsd a különböző életszakaszaidat. Az életmódod idővel változni fog. Jó, ha ezt másokén láthatod.

Olyan ez, mint a sport. A csapat lelkesedése magával tudja ragadni a pesszimista csapattagot. Ne csináld egyedül! Keress egy támogató csoportot! Nem fog csak úgy rád találni az ilyen. Neked kell tenned azért, hogy megtaláld. Bátorság! Menj oda ahhoz a hatvanéves párhoz, aki már felnevelt kilenc gyereket, és hívd át magadhoz őket mise után. Ismerkedj meg velük!

A fenti írás Dr. Taylor Marshall filozófus és apologéta 5 Tips for Young Parents and Large Families c. cikkének fordítása. Akinek végül nyolc gyermeke született, nem 28,6... :-) Itt láthatod őket:


Angolul tudóknak nagyon ajánlom a szerző Youtube-csatornáját!

Népszerű bejegyzések