A feminizmus irányzatai és a katolikus álláspont
Mindazokat, akik kifejezetten a nők helyzetének megváltoztatását, javítását tűzték ki törekvésük céljául, feministáknak szokás nevezni (femina = asszony). De távolról sem szabad hinnünk, hogy minden feminista egy táborban küzd a női nem érdekében.
Világnézetük,
irányzatuk, eszközeik több csoportba tagozzák őket, amelyek, ha egy-más pontban
meg is egyeznek, de egyébként kibékíthetetlen ellentétben vannak egymással.
A feminista női mozgalmak
A proletár nőmozgalom. A leghangosabb s követeléseiben legmesszebbmenő az
ún. proletár nőmozgalom, amelyet a szociáldemokrácia
éleszt és irányít.
Ezek jelszava a nő
teljes egyenlősége s függetlensége a
férfitól minden téren.
Ebből kifolyólag
követelik, hogy a nők ugyanazon politikai jogokat élvezzék, mint a férfiak;
bármely hivatalra, foglalkozásra velük egyformán alkalmaztassanak, minden
munkában részt vehessenek s épp ezért módjuk és alkalmuk is legyen, hogy a
férfiakkal teljesen azonos kiképzésben minden korlát nélkül részesülhessenek.
Ámde, ami ennél
még sokkal veszélyesebb, követelik a nő teljes egyenrangúságát s függetlenségét
a házaséletben is. Ezzel megszűnnék
az együttélés minden kényszere; a válás teljesen a két fél önkényére volna
bízva s a szabadszerelem emelkednék törvényerőre. És sajnos, ebben a női
becsület s méltóság elleni merényletben elsősorban éppen a nők pályáznak a
herosztratoszi dicsőségre. Pl. Olberg
Olda egész szemérmetlenséggel hirdeti, hogy „nem szabad a nőnek vitássá
tenni a jogot az anyaságra, akár van esketési bizonylata, akár nincs. Le kell
venni az átkot a nőről, aki házasságon kívül mer anyává lenni”. Lux Häny szerint pedig „a legnagyobb
igazságtalanság megfosztani az erősen szerelemre hajló egyéneket az ezerféle
boldogság lehetőségétől és élethossziglan egyetlen szerelmi tárgyhoz kötni le”.
Ennyire süllyedhet a nő, akinek egykor a csábító azt ígérte: „lesztek mint az istenek”.
A polgári női mozgalmak hívei csaknem hasonló követelésekkel állnak elő
azzal a különbséggel, hogy nem akarják, miként a szociáldemokraták, az állami s
társadalmi rendet felrobbantani s ebből kifolyólag a házassági kötelék
felbontását sem kívánják az államhatalomtól teljesen függetleníteni. Azonkívül
e csoport hívei, elég szűkkeblűen, csupán a művelt, vagyonos nőket (burzsoákat)
akarják az emancipáció által boldogítani.
A mérsékelt feministák a keresztény világnézetet valló társadalmi
rétegekből toborozódnak. Ezeknek nincs szándékuk megbolygatni azt a
természetben mélyen gyökerező rendet, amelyet a Teremtő a férfi s nő között
örökre s végérvényesen megállapított, hanem csupán több pályát, hivatalt,
foglalkozást kívánnak a nő számára megnyitni, amelyeket eddigelé majdnem
kizárólag a férfiak foglaltak le. Ebből kifolyóan nagyon természetes, hogy a
nők közép- és főiskolai kiképzése s különböző női szakiskolák létesítése az ő
programjukban is szerepel.
A katolikus álláspont
Nagy tévedés volna
azt hinni, hogy a nők helyzetének megjavítására irányuló minden mozgalom, tehát
a józan és mérsékelt feminizmus is a katolikus elvekbe ütközik. Az Egyház volt a nőnek mindenha legnagyobb
jótevője s egyetlen szolid támasza, ma is az Egyház van hivatva, hogy hitágazataival, erkölcsi elveivel s a
benne rejlő kimeríthetetlen kegyelmi erőkkel megjelölje s megássa azt a medret,
amely a nőkérdés dagályát veszélymentesen s közmegelégedésre lecsatornázza.
a) Az Egyház elsősorban hirdeti, sőt a
világgal általában már el is ismertette, hogy a nő az emberi méltóságban a férfiúval teljesen egyenrangú. A férfiúval
teljesen egyenlő joga van életre, egészségre, s amit különösen kell
hangsúlyoznunk, erkölcsi tisztaságára,
jó hírnevére, becsületére. Egyformán joga van élete tisztességes fenntartása
céljából dolgozni s vagyont szerezni.
A lelki, örök kincsek megszerzésében, az erényéletben, életszentségben a
férfiúval nemes versenyre kelhet.
Ámde, jóllehet a
nő nem kisebb ember, mint a férfi, de
más ember. Más a szervezete, mások
tulajdonságai, más a földi életcélja. Szellemi és testi erői általában véve a férfi mögé helyezik, de
az is igaz, hogy őt ezért a Gondviselés a szív s kedély szintén igen értékes
kincseivel bőven kárpótolta.
b) A
férfi s női természetben megnyilatkozó különbségek által már maga a Teremtő úgy
általában megjelölte a két nem helyzetét a társadalomban s családban.
Mindhiába! a nő „segítő társnak” van
alkotva s ezen vezéreszme szerint kell keresnie elhelyezkedését a családban s
társadalomban. A vezérszerepet, a kormánypálcát szívesen engedje át az erősebb
férfikéznek. A férfiú viszont igyekezzék tisztelet, barátság s bizalom által a
nő alárendeltségét inkább mellérendeltséggé változtatni.
c)
Minthogy a Gondviselés a nőt elsősorban hitvesnek s anyának szánta, a nő
légköre, eleme az otthon, a családi tűzhely, a gyermekszoba.
És valóban a nő itt érzi magát
legjobban s legotthonosabban. Ne is annyira azon legyünk tehát, hogy minél több
nőt önállósítsunk, szerephez s hivatalhoz juttassunk, hanem hogy minél több
férfiúnak legyen módja családot alapítani s így a nőt is boldogítani.
És a legtöbb nő
csakugyan készörömest fog lemondani az ún. férfipályákról s az ehhez szükséges
magasabb kiképzésről, ha derék férjhez és békés, meleg családi otthonhoz
juthat.
Viszont a
férfivilágot is minden alkalmas módon meg kell barátkoztatni a házasodás s
családalapítás gondolatával. Igen, a férfiúra nézve, hacsak magasabb (pl. papi
vagy szerzetesi) hivatásból áldozatot hozni nem akar, a házas, a családi élet a
legegyenesebb s legbiztosabb út a földi s égi boldogsághoz. Még a pogány Sokrates is, akit pedig sorsa egy Xantippével áldott meg, a családi élet
nemes, tiszta örömeit oly ékesszólóan tudta magasztalni, hogy egy ily tárgyú
beszéde után összes nőtlen hallgatói két héten belül mind megházasodtak.
d) Az
egyház nemcsak nem ellenzi, hanem szívesen látja s előmozdítja a nők nagyobb
kiképzését és iskoláztatását is, hiszen enélkül feladatukat, mint a művelt férj segítő társa, mint a
gyermekek szakavatott nevelője meg
sem oldhatnák.
És ha akadtak s
akadnak nők, akik kiváló tehetséggel megáldva az egyházi s világi
tudományokban, írói, művészi pályán tündököltek, az Egyház szívesen megbecsülte bennük az Isten ajándékát, sőt alkalmat is nyújtott nekik az érvényesülésre.
A szentatyák,
főleg Szent Jeromos levelezéséből
következtethetünk egyes kortársnőik magas műveltségére. Szent Hildát, az angolszászok kiváló költőnőjét, még az egyházi
zsinatra is meghívják, hogy tanácsával a püspöki kart támogassa. Szent Liobát maga Szent Bonifác, a németek nagy apostola oktatja a latin költészetre.
Szent Gertrud kitűnő exegeta hírében
állott. A Szentírást kívülről tudta s a görög nyelvben teljesen otthonos volt. Cecilia, Hódító Vilmos leánya, korának
egyik legjobb bölcselője s költője. Nagy
Károly leányai szorgosan látogatják a világhírű Alkuin előadásait.
A XVI. században Cornaro Ilonát a páduai pápai egyetem
doktorrá avatja s kevéssel utóbb nyilvános tanszékre hívja meg.
A XVIII. században
Agnesi Mária Angelika a bolognai egyetemen
édesatyját a matematikai tanszéken közmegelégedésre helyettesíti. Maga XIV. Benedek adta meg erre a
felhatalmazást. Kolléganője, a hírneves Bassi,
a filozófiai s fizikai katedrán aratta a tudományos babérokat, mint ugyanazon
egyetem pápailag kinevezett tanárnője.
Egyházi
főiskolákon képzett jeles orvosnőket is szép számmal tudnak felmutatni a letűnt
századok. Csupán Frankfurt városa 15
orvosnőjét tüntette ki egészen kiváló elismeréssel a XV. század folyamán.
Azonban valljuk be
őszintén, mindezek kivételek. Az Egyház a nő előtt nem zárja el a
boldogulás útját a tudományos pályán sem. Ámde egészen más dolog az arra
hivatottaknak szabad pályát nyitni s más az arra nem hivatott átlagot testi s
szellemi erejét meghaladó s természetes hajlamainak meg nem felelő utakra
szinte rákényszeríteni. Kitekintve tehát a kivételektől, a nő kiképzésében is
az ő első célja, hitvesi, anyai, háziasszonyi hivatása, legyen az irányadó.
e) Ami
pedig a nők politikai szereplését illeti, szintén nem ütközik a hitelvekbe,
hogy a nők, inkább kivételesen, a
politikába is avatkozzanak. Be kell vallanunk, hogy vannak nyomós okok, melyek
nagyon javallják, hogy legalább is az aktív választói jog a nőkre is
kiterjesztessék. Manap, midőn már a választásoknál nem a jelöltnek adandó
részletes politikai megbízásról van szó, hanem csupán az illetőnek világnézete,
megbízhatósága, becsületessége felett szavazunk, a nők finom érzéke, meglátása,
vallásos lelkülete a közügynek kitűnő szolgálatot tehet. [Ez az érv ma már aligha állja meg a helyét. – a szerk.] Ámde nagyon sok szól
az ellen, hogy a nő a pártpolitika hullámai közé vesse magát. A nő csakhamar
maga fogja tapasztalni, hogy a politika nem neki való. Példa reá Amerika. Az Egyesült Államok legtöbb államában a törvényhozás megadta a nőknek
a választói jogot. Azonban Kansas,
Michigan, Iova, Nebraska és Oregon
népe, amelynek ezt meg kellett volna erősíteni, éppen a nők agitációjára
elvetette azt. Massachusetts is
kénytelen volt a női választójogot visszavonni. Bostonban és New Yorkban
női választói jog ellenes női ligák
alakultak körülbelül 10, illetőleg 20 ezer taggal, amelyek több ízben
petícióval fordultak a törvényhozáshoz, hogy a női választójogot visszavonja.
Igen! hagyjuk meg
a nőt a csendes otthonnak s óvjuk meg lelkét a politika izgalmától, porától,
füstjétől. Különben is, ha a nő otthonában férjét példájával, imájával
megszenteli, főképp pedig mint édesanya
gyermekeit bölcsen, istenesen neveli, sokkal nagyobb hatással van politikára s
a haza sorsának intézésére, mint egy-egy szavazattal. Akinek kezében a jövő,
ti. a gyermek, annak kezében a nemzetek, a világ sorsa.
Értekezésünk e
részét, úgy véljük, nem fejezhetnők be csattanósabban, mintha idézzük De Maistre grófnak egészen ide illő
szavait.
A gróf leánya egy
alkalommal Voltaire-re hivatkozva így
ír atyjának: „A nő éppúgy képes és való mindenre, mint a férfi”. A kitűnő gróf
erre 1808. október 24-iki kelettel Szentpétervárról
így felel leányának:
„Voltaire szava csupa üres hízelgés s egyike amaz ezernyi ostoba kijelentéseknek,
melyeket a ferneyi filozóf tett. Éppen az
ellenkező az igaz. A nők egy irányban sem alkottak mesterműveket. Nem ők
írták az Iliast, sem az Aeneist, sem a Megszabadított Jeruzsálemet, sem az Athaliát, sem a Misantropot,
sem a Játékost.
A Pantheont s Szent Péter dómot sem ők építették, nem ők alkották meg a milói Vénust, sem a belvederi Apollót. Nem ők írták a Princípiumok könyvét, sem a Világtörténelem feletti értekezéseket,
sem a Telemachot. Az algebrát s a
messzelátót nem ők találták fel, sem a szövés mesterségét.
De van egy nagy
dicsőségük! Az ő keblükön, ölükben képződik, ami a világon a legnemesebb: a jó ember, a jó asszony. Ha a fiatal hölgyet jól nevelik, ha tanulékony, szerény
és jámbor, egykor így is fog nevelni: és ez
a világ legnagyobb művészete.
A sok tudomány (s
még inkább a politikai szereplés!) a nőt annak a veszélynek teszi ki, hogy nem
tetszik sem a férfiaknak, sem a nőknek. A férfiaknak azért nem, mert nem
akarják, hogy asszony velük egyforma legyen, a nőknek pedig azért nem, mert nem
tűrik, hogy egyik-másik nő náluk több legyen”.
És mikor a fiatal
grófnő édesatyja e szavai miatt panaszra fakad: „akkor tehát a nő
középszerűségre van kárhoztatva”, de Maistre
így felel:
„Nem úgy van! A nők a fenségesig emelkedhetnek, de a
női fenségesig. A nők nagy része erősen téved, midőn azt hiszi, hogy a nő másképpen nem tüntetheti ki magát, hanem
csak úgy, ahogy a férfiak”.